Meditatie les

Meditatie is het verdiepen van je bewustzijn

Meditatie is een prachtige manier om door middel van oefening in concentratie je aandacht steeds dieper naar binnen te richten, naar stilte, naar onvoorwaardelijke liefde en vrede in jezelf. Je wordt de toeschouwer en gaat dan voorbij de onrustige gedachten, emoties en stress van het dagelijkse bewustzijn.

Door de aangescherpte coronamaatregelen, zullen van 5 nov. t/m 18 nov. de meditatielessen tijdelijk alleen online gegeven worden. Wil je deelnemen aan deze boeiende online lessen neem dan contact met ons op. 

Verbintenis

Als gedachten en emoties geleidelijk afnemen en uiteindelijk verdwijnen is er plaats voor het ervaren van een nieuwe dimensie van zijn. Daar, in jezelf, kun je dan de verbintenis met de liefdevolle Bron van al het leven ervaren.

Meditatie biedt je de prachtige ontdekking dat Liefde, wijsheid, vrede & vitaliteit altijd in jou aanwezig zijn.

Door meditatie zul je steeds vaker positiviteit, tevredenheid, kracht, onvoorwaardelijke liefde, vreugde en mededogen in je dagelijkse leven gaan ervaren. Deze prachtige kwaliteiten zul je niet alleen in je zelf gaan voelen, maar het zal ook leiden tot een intenser en beter contact met je omgeving (bijv. partner, gezin, werk).

Ook on-line ben je welkom!

Is het  niet mogelijk of gewenst om live in de yogazaal mee te doen dan ben je ook welkom om de meditaties online te volgen.

Woon je verder weg en wil je toch graag deelnemen aan onze yoga- of meditatielessen? Dat kan nu! Door de live-stream kunnen mensen samengebracht worden waar dat eerder niet mogelijk was. We hebben  deelnemers uit heel Nederland en zelfs uit het buitenland.

Neem gerust contact op voor meer info.

Het corona protocol in Ananda

De inhoud van de meditatie les

In de meditatieles begeleidt Yoganand je naar het succesvol kunnen toepassen van meditatie in je leven.

Je leert hoe de adem een belangrijke rol speelt bij het tot  rust brengen van de onrustige geest –mind-, Door het goed leren hanteren van de adem leer je ook stress en oude emoties los te laten. Zo zuiver je jouw bewustzijn en laad je jezelf op met positieve energie !

De basis van meditatie is een goede zithouding, zodat jouw energie vrij kan stromen. Dit kan zittend op de grond zijn, maar ook op een stoel, of geleund tegen een muur.

Tijdens de meditatie-avonden zul je in aanraking komen met verschillende meditatiemethoden:

  • Geleide meditaties, die overgaan in stille meditaties,
  • Het bewust volgen van de ademstroom (basismeditatie)
  • Contact maken met de prana-stroom -levensenergie- en die bewust sturen door de chakra’s
  • Het zingen van een mantra (krachtig woord of zin), een vorm van actieve meditatie
  • Het volgen van de Kundalini-energie door de ruggengraat
  • Healing-meditaties

Alle vormen van meditatie hebben als doel je geleidelijk te leiden naar een bewust ontspannen, vervolgens naar de diepere stilte in jezelf, om zo het Licht dat de essentie is van wie je werkelijk bent, te ervaren.

Waar nodig geven we na de verschillende meditatiemomenten feedback, uitleg of aanvulling op de ervaren belevingen.

Meditatie werkt!

Vele wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat het beoefenen van meditatie een diep effect heeft op het laten ontspannen van de geest. Onze denkgeest, die in het dagelijks leven zo druk is, produceert als gevolg van de drukte veel onrustige hersengolven, de zg. beta-golven. Door dagelijks 1 of 2 keer per dag te mediteren verandert dit. Het brein gaat andere hersengolven produceren die langzamere frequenties hebben: de alfa- & thetagolven. Enkel gevolgen hiervan zijn innerlijke rust, ontspanning, helderheid, creativiteit.

De Belgische neuroloog Steven Laureys duikt al meer dan 20 jaar op het hoogste niveau in het diepst van ons menselijk brein. Vaak met baanbrekende resultaten. Voor zijn nieuwe boek “Het no-nonsense meditatieboek” onderzocht hij de effecten van meditatie op onze grijze massa. Dat de resultaten er niet om liegen werd duidelijk in een interview met de VRT: “Meditatie zou een vak op school moeten zijn”.

Enkele reacties van cursisten

“Als ik jullie yogacentrum binnen kom ervaar ik gelijk een intense rust die over me heen komt. Telkens weer heel bijzonder!”

“Yoganand, ik wil je heel erg bedanken voor de warme begeleiding tijdens de yoga & meditatielessen op maandagavond. Het was in het begin even wennen, maar daarna heb ik de lessen als een ‘warm bad’ ervaren.”

Naast de groepsles Meditatie is het ook mogelijk individueel te leren mediteren. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Praktische informatie meditatie les

Docent

Yoganand Gerritsen, hoofddocent OM Guru Yoga Opleiding

Lestijd

Maandagavond 20.30u – 21.30u.

Aanvang

Aanvang van de meditatie les is op elk moment mogelijk.
De lessen worden live en online gegeven t/m juni 2021(m.u.v. feestdagen & kleine schoolvakanties – regio zuid).
Ook ben je welkom om een proefles meditatie te volgen. De kosten daarvoor zijn €12,50, de prijs van een ‘losse’ lesavond.
Besluit je door te gaan met het volgen van de meditatielessen dan verrekenen we dit bedrag.

Graag attenderen we je op de mogelijkheid om vóór de meditatieles Yoga te volgen, zie yoga en meditatieles.

Contributie

€ 41,- per maand.

In overleg is de keuze per maand of per 5 maanden te betalen.
Als je later in de maand instapt wordt de contributie berekend over de periode die je daadwerkelijk deelneemt.
Bij beëindiging van de lessen geldt een opzegtermijn van 1 kalendermaand. (Dus wil je bijv. 1 januari stoppen dan moet je voor 1 december je abonnement opzeggen.)
We gaan er vanuit dat deelname aan de lessen na de zomerstop automatisch wordt voortgezet.

Aanmelden

Vul het contactformulier in en geef hierop aan of je live of online de meditatielessen wilt volgen.

Overig

Bij de live lessen houden we rekening met de anderhalvemeter-maatregel. Breng zelf een yogamatje, een meditatiekussentje (& eventueel een plaid/dekentje) mee.

Bij verhindering stellen wij het op prijs als je even appt of mailt; indien je dat wenst kun je in overleg met de docent(e) binnen twee weken een yogales meedoen als vervanging voor de gemiste meditatieles.