Breath of joy

Wil je je dag op een dynamische en positieve wijze beginnen, dan is de Breath of Joy een fijne aanrader. Deze ademoefening geeft gelijk energie, maakt je vrolijk, is reinigend en laat op een positieve manier een eventueel ochtend humeur verdwijnen!

Instructie

Oefening

  • Zorg dat je genoeg ruimte rond je heen hebt.
  • Sta met je voeten op heupbreedte, knieën licht gebogen.
  • De inademing gebeurt in drie gedeelten. Elk deel van de inademing komt overeen met een bewegingen van de armen.
  • Stap1: Adem kort in door de neus en zwaai je armen omhoog tot boven je hoofd.
  • Stap2: Bij het tweede deel van de inademing maak je een flinke zwaai met de armen voorlangs en zijwaarts in een T-vorm (voel hoe je schouderbladen samenkomen en je borst naar voren opent).
  • Stap3: Bij het derde gedeelte van de inademing, zwaai je de armen schuin naar beneden en voorlangs weer omhoog tot boven het hoofd, vingers reiken naar de hemel.
  • Uitademend buig je vanuit de heupen voorover, de armen zwaaien voorwaarts naar de grond, je romp vouwt naar voren terwijl je luid een ‘Ha’ geluid uitstoot.
  • Vanuit deze vouwhang zwaai je op het eerste deel van de inademing de beide armen weer omhoog………..enz.
  • Het ademritme is dus: IN, IN, IN, UIT. Je zult merken dat het fijn is de oefening in een dynamisch tempo uit te voeren.

Contra-indicaties

Mensen met lage bloeddruk kunnen een lichte duizeligheid ervaren, doe de oefening dan iets langzamer en buig de knieën ligt. Als je last hebt van niet behandelde hoge bloeddruk dan wordt deze oefening afgeraden.