Ademhalingsoefeningen – Pranayama’s

Door het beoefenen van de verschillende ademhalingsoefeningen (pranayama’s) en de diepe uitwerking van de ademstroom tijdens het uitvoeren van de asana’s weet je dat de adem een geweldige kracht en energie in zich draagt.

Het is deze mysterieuze kracht, die zo bekend is voor yoga‘s, die je kan gebruiken voor het bewuster ervaren van de adem en je te begeleiden bij het oplossen van blokkades, klachten en kwalen. Je zult merken hoe doeltreffend het toepassen van de pranayama’s voor je is.

Ujjayi – Overwinningsadem

Deze ademoefening helpt je om in contact te komen met je Hogere Zelf. Door je op de ademstroom te concentreren keert de aandacht naar binnen, en bevorder je de opname van prana, levenskracht, in je lichaam.

Je vitaliteit en je gezondheid zullen hierdoor toenemen. Tevens wordt je zenuwgestel versterkt. De oefening heeft ook een reinigende en diep ontspannende en stress verminderende werking.

Reinigende adem

Deze ademoefening zorgt voor een volledige uitwisseling van het luchtmengsel in je longen. Veel mensen gebruiken maar een beperkt gedeelte van hun longcapaciteit, ongeveer 30%.

Door de reinigende adem ververs je de inhoud van de longen optimaal. Hierdoor zal oude vervuilde lucht de longen verlaten en wordt zuurstof rijke lucht opgenomen. De vitaliteit in heel je lichaam wordt zo verhoogd. > Lees verder en bekijk de video

Kapalabhati – Vuuradem

Het beoefenen van deze ademoefening schenkt je innerlijke kracht en vitaliteit, en ze centreert je sterk in je lichaam. Verder geeft deze ademoefening je een heldere geest en versterkt hij je concentratie.

Ook stimuleert de Kapalabati een goede spijsvertering en verbranding. Door het beoefenen van de vuuradem gaat het lichaam afvalstoffen loslaten. Van de vuuradem wordt gezegd dat zij al het bloed in het lichaam in drie minuten kan reinigen. Ze versterkt de zenuwen, werkt sterk ontgiftend en vergroot de longcapaciteit.

Breath of joy

Wil je je dag op een dynamische en positieve wijze beginnen, dan is de Breath of Joy een fijne aanrader. Deze ademoefening geeft gelijk energie, maakt je vrolijk, is reinigend en laat op een positieve manier een eventueel ochtend humeur verdwijnen!

Mensen met lage bloeddruk kunnen een lichte duizeligheid ervaren, doe de oefening dan iets langzamer en buig de knieën ligt. Als je last hebt van niet behandelde hoge bloeddruk dan wordt deze oefening afgeraden.